Fußnoten

[1]

Eckart, W. U. (2009). Geschichte der Medizin: Fakten, Konzepte, Haltungen, 6. Auflage. Heidelberg: Springer Medizin, S. 166.

[2]

Ernst, E. (2000). The role of complementary and alternative medicine. British Medical Journal 321: 1133-1135, S. 1134.

[3]

Nach Ernst, 2000, a.a.O., S. 1134

[4]

Marstedt, G., Moebus, S. (2002). Gesundheitsberichterstattung des Bundes: Inanspruchnahme alternativer Methoden in der Medizin. Band 9. Robert Koch Institut, Statistisches Bundesamt, Berlin, zitiert nach Joos, S., Musselmann, B., Miksch, A., Rosemann, T. & Szecsenyi, J. (2008). The role of complementary and alternative medicine (CAM) in Germany - A focus group study of GPs. BMC Health Services Research 2008, 8:127.

[5]

Joos et al., 2008, a.a.O., S. 2.

[6]

Skandhan, K. P., Amith, S. & Avni, S. (2005). Reaktion auf Shang und Kollegen. Lancet 366: 2085.

[7]

Ernst, 2000, a.a.O.; ders. (2010). The public’s enthusiasm for complementary and alternative medicine amounts to a critique of mainstream medicine. International Journal of Clinical Practice 64: 1472-1474.

[8]

Finniss, D. G., Kaptchuk, T. J., Miller, F., & Benedetti, F. (2010). Biological, clinical, and ethical advances of placebo effects. Lancet, 375(9715), 686-695.

[9]

ebenda, sowie Wechsler, M. E., Kelley, J. M., Boyd, I. O. E., Dutile, S., Marigowda, G., Kirsch, I., et al. (2011). Active Albuterol or Placebo, Sham Acupuncture, or No Intervention in Asthma. New England Journal of Medicine, 365(2), 119-126.

[10]

Kaptchuck, T. J. (2002). The Placebo Effect in Alternative Medicine: Can the Performance of a Healing Ritual Have Clinical Significance? Annals of Internal Medicine 136: 817-825, S. 817.

[11]

Ernst, E., Resch, K. L., Mills, S., Hill, R., Mitchell, A., Willoughby, M. & White, A. (1995). Complementary medicine - a definition. British Journal of General Practice 45: 506; meine Übersetzung, im Original: "diagnosis, treatment and/or prevention which com- plements mainstream medicine by contributing to a common whole, by satisfying a demand not met by orthodoxy or by diversifying the conceptual frame- works of medicine."

[12]

World Health Organization, Traditional Medicine: Definitions; meine Übersetzung, im Original: "They refer to a broad set of health care practices that are not part of that country's own tradition and are not integrated into the dominant health care system."

[13]

siehe z.B. Finniss et al., 2010, a.a.O.; Kaptchuck, 2002, a.a.O.

[14]

Pollo, A., Amanzio, M., Arslanian, A., Casadio, C., Maggi, G. & Benedetti, F. (2001). Response expectancies in placebo analgesia and their clinical relevance. Pain 93: 77-84; zitiert nach Finniss et al., 2010, a.a.O., S. 691.

[15]

Astin, J. A., Marie, B., Pelletier, K. R., Hansen, E., & Haskell, W. L. (1998). A review of the incorporation of complementary and alternative medicine by mainstream physicians. Archives of Internal Medicine, 158(21), 2303-2310; Häußermann, D. (1997). Wachsendes Vertrauen in Naturheilmittel. Deutsches Ärzteblatt, 94, C-1857-1858; zit. n. Wiesing, U. (2004). Wer heilt, hat Recht? Über Pragmatik und Pluralität in der Medizin. Stuttgart: Schattauer, S. 70.

[16]

Dean, M. E. (2000). Homeopathy and "the Progress of Science". History of Science XXXIX: 255-283, S. 255f.

[17]

ebd.

[18]

17.09.2011

[19]

Astin, J. A. (1998). Why patients use alternative medicine: results of a national study. JAMA 279: 1548-1553

[20]

Siehe Ernst, 2010, a.a.O., S. 1472 sowie die Quellen darin

[21]

U.S. Congress, Office of Technology Assessment (1994). Identifying health technologies that work: searching for evidence. U.S. Government printing office, Washington DC; Berger, M., Richter, B., Mühlhauser, I. (1997). Evidence-based Medicine. Eine Medizin auf rationaler Grundlage. Internist 38: 344-351; beide zitiert nach Wiesing, 2004, a.a.O., S. 61

[22]

Wiesing, 2004, a.a.O.

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